Analyse af julehandlen 2011

For blot få år siden var det Toys’R’us og Fætter BR der løb af med omsætningssejren efter børnenes julegaveønsker skulle indfries i december, men sådan er det langt fra i dag. En hurtig analyse af det netop forløbne års julehandel viser, at selv de allermindste er sprunget på en anden og meget overraskende vogn, når årets ønsker skal fældes ned på papiret: Det handler om elektronik.

Nintendo DS, HD-fjernsyn og sidst men ikke mindst, den store vinder, iPad. Børn helt ned i femårsalderen har overraskende dyr smag i gadgets, og holder sig ikke tilbage med at ønske meget dyre ting til jul. Førende eksperter peger på at denne udvikling er usund, da den blot udligner skellet mellem rige og fattige familier. Det bliver simpelthen standarden at give sine børn flere tusinde kroner dyre gaver til jul, og det tempo kan alle trods alt ikke følge – end ikke i Danmark.

Det frygtes at den nye tendens vil ende i en ond spiral, hvor gavebeløbet hvert år forøges mere og mere. Det bliver stadigt sværere for helt almindelige familier at følge med i ræset, og det ødelægger hele essensen i julen, som jo dybest set handler om alt andet end forbrug og købekultur.

Vi vender tilbage med en analyse af 2012 i december.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *